Een marketingmanager is van alle markten thuis, zo kent de online en offline marketing voor jouw geen geheimen meer. Je kunt een product of dienst probleemloos aan de man brengen. Je zorgt voor effectieve reclamecampagnes en weet te voorzien in de behoeften van de klant.
Online marketingmanager
Online marketing, ook wel E-commerce of E-marketing genoemd, richt zich op het aanbieden van producten en diensten aan de klanten online. Je zorgt ervoor dat je bedrijf goed vindbaar is in zoekmachines zoals Google en Bing. Daarnaast heb je een gedegen social media beleid. Je gaat de conversatie aan met de klant en zorgt altijd voor een gastvrije communicatie. Via deze kanalen leidt je klanten naar je website en webshop. Je houdt je klanten op de hoogte van nieuwtjes en acties via een digitale nieuwsbrief, dit valt onder de noemer e-mailmarketing. En ook videoadvertising mag niet ontbreken in je marketingstrategie. YouTube is de tweede grootste zoekmachine in de wereld.
Traditionele marketing
Online marketing wordt altijd gezien in combinatie met traditionele marketing. Maar welke marketingcommunicatie activiteiten vallen onder hieronder? Hierbij kan je denken aan drukwerk, zoals brochures en posters, adverteren in kranten en magazines, promotionele artikelen, maar ook aan live contact op beurzen en conferenties. Tevens kan het organiseren van evenementen bijdragen aan de beleving die je wilt neerzetten voor je klanten.
Aan de slag als marketingmanager
Als marketing manager ben je de concurrentie net een stapje voor. Je hebt een neus voor nieuwe producten en afzetkanalen en volgt de marktbewegingen en ontwikkelingen op de voet. Ook marktonderzoek is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Je houdt contact met de klant en vraagt naar haar ervaringen. Ook bij de introductie van een nieuw product schakel je je trouwe klantenschare in.
Opleiding tot marketingmanager
Wil jij aan het werk in de marketing, volg dan de marketingopleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap. Deze opleiding leidt je op tot marketingmanager en biedt je een gefundeerde bedrijfseconomie basis, waarbij je je specialiseert in digital marketing, ondernemerschap en sales.
Wat wordt jouw marketingstrategie?
Alle bovengenoemde marketingactiviteiten komen samen in je marketingstrategie. Als marketingmanager stel doelen op en selecteer je daarbij de meeste effectieve marketingcommunicatie activiteiten. Naamsbekendheid van je bedrijf en producten/diensten staat natuurlijk voorop. In samenwerking met een reclamebureau zorg je ervoor dat je campagnes ontwikkelt waarbij je de naamsbekendheid vergroot en ook de klanten overhaalt om je product of dienst aan te schaffen.