U bevindt zich hier

  • home
  • Marketingmanager
 
Marketing manager

Marketingmanager

Een marketing manager is van alle markten thuis, zo kent de online en offline marketing voor jouw geen geheimen meer. Je kunt een product of dienst probleemloos aan de man brengen. Je zorgt voor effectieve reclamecampagnes en weet te voorzien in de behoeften van de klant.

Online marketing management

Online marketing, ook wel E-commerce of E-marketing genoemd, richt zich op het aanbieden van producten en diensten aan de klanten online. Je zorgt ervoor dat je goed vindbaar bent in zoekmachines zoals Google en Bing. Via deze kanalen leidt je klanten naar je website en webshop. Je houdt je klanten op de hoogte van nieuwtjes en acties via een digitale nieuwsbrief, dit valt onder de noemer e-mailmarketing. Ook social media, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn, is een belangrijke pijler in internet marketing, je gaat de conversatie aan met de klant en zorgt altijd voor een gastvrije communicatie. En ook videoadvertising mag niet ontbreken in je marketingstrategie. YouTube en Facebook zijn in de leeftijdscategorie 15-40 jaar de meest populaire social media.


Offline marketing management

Online marketing wordt altijd gezien in combinatie met offline marketing. Maar welke marketingcommunicatie activiteiten vallen onder offline marketing? Hierbij kan je denken aan het traditionele drukwerk, zoals brochures en posters, adverteren in kranten en magazines, promotionele artikelen, maar ook aan live contact op beurzen en conferenties. Tevens kan het organiseren van evenementen bijdragen aan de beleving die je wilt neerzetten voor je klanten.


Trends en ontwikkelingen

Als marketing manager ben je de concurrentie net een stapje voor. Je hebt een neus voor nieuwe producten en afzetkanalen en volgt de marktbewegingen en ontwikkelingen op de voet. Ook marktonderzoek is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Je houdt contact met de klant en vraagt naar haar ervaringen. Ook bij de introductie van een nieuw product schakel je je trouwe klantenschare in.


Marketingstrategie van Marketing manager

Alle bovengenoemde marketingactiviteiten komen samen in je marketingstrategie. Als marketing manager stel doelen op en selecteer je daarbij de meeste effectieve marketingcommunicatie activiteiten. Naamsbekendheid van je bedrijf en producten/diensten staat natuurlijk voorop. In samenwerking met een reclamebureau zorg je ervoor dat je campagne ontwikkelt waarbij je de naamsbekendheid vergroot en ook de klanten overhaalt om je product of dienst aan te schaffen.


Marketing manager opleiding

Wil jij aan het werk in de marketing, volg dan de hbo-opleiding E-commerce Marketing Sales. Deze opleiding leidt je op tot marketing manager en biedt je een gefundeerde bedrijfseconomie basis, waarbij je je specialiseert in digital marketing, consumentengedrag en sales.