Als receptionist ben je het visitekaartje van een hotel of bedrijf. Je bent het eerste aanspreekpunt voor klanten en daarom ben jij goed op de hoogte van het bedrijf waarvoor je werkt. Dankzij jouw kennis en vaardigheden weet je ervoor te zorgen dat iedereen met een glimlach de dag begint.
Stage als receptionist over de hele wereld
Als je wilt werken als receptionist kun je overal aan de slag. In high-end hotels en resorts all over the world. En met jouw kennis van zaken en je talent om met mensen om te gaan, genieten jouw gasten van een overgetelijk verblijf.
Wat heb je nodig om receptionist te worden?
Als je receptionist wilt worden, is het goed om over bepaalde vaardigheden en skills te beschikken. Zo moet je goed met mensen om kunnen gaan en moet je ze ook kunnen 'lezen'. Daarnaast moet je beschikken over administatieve vaardigheden en moet je netjes en secuur kunnen werken.
Taakomschrijving receptionist
Als receptionist ben je verantwoordelijk voor de volgende taken:
- Het begroeten en ontvangen van bezoekers en gasten.
- Bezoekers en gasten doorverwijzen naar de juiste personen of locaties binnen een hotel of bedrijf.
- Het beantwoorden van de telefoon en beantwoorden van vragen.
- Het beantwoorden van e-mail bij de front office.
- Informatie verstrekken aan bezoekers en gasten over het hotel/bedrijf en de omgeving.
- Klachten afhandelen van gasten.
- Het beheren van reserveringen.
- Het inplannen en beheren van afspraken.
- Bij vertrek het regelen van betalingen en registeren van ontvangstbewijzen.
- Ervoor zorgen dat de receptie er tip-top uitziet.
- Ervoor zorgen dat procedures m.b.t. veiligheid en beveiliging worden nageleefd.
- Het uitvoeren van administratieve taken, zoals tekstverwerking, postbehandeling, bankzaken, registreren en onderhouden van betalingsgegevens, facturen en financiële overzichten.
- Relevante informatie geef je door aan collega's en leidinggevenden.
Hoe kan ik receptionist worden?
De mbo4-opleidingen Steward Receptionist Host en Hotelmanagement leiden je tot volwaardig Receptionist. Je kunt deze mbo4-opleidingen in één of twee jaar afronden afhankelijk van je vooropleiding. Vakken als front office management, hostess-skills, rooms division en communicatieve vaardigheden komen aan bod. Daarnaast ontwikkel je als receptionist de nodige vaardigheden in geautomatiseerde reserveringssystemen en administraties. Moderne vreemde talen zijn natuurlijk zeer belangrijk in deze internationale ambiance.
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor de praktijk. Zo volg je lessen in het praktijklokaal receptie, . Ben je benieuwd hoe dit lokaal eruitziet? Bekijk dan onderstaand filmpje waarin student Yoëll je rondleidt. ndleidt.
Waar kan ik aan het werk?
Wil je aan het werk als receptionist, dan kom je in een internationale branche terecht. Je hebt te maken met allerlei soorten gasten, variërend van zakenmensen tot toeristen. Of het nu een hotel, multinational, attractiepark of een culturele bezienswaardigheid is: het gaat er om dat jij als receptionist de gast een onvergetelijke ervaring bezorgt. Jouw omgangsvormen en persoonlijke uitstraling zijn hèt visitekaartje van jouw bedrijf. Mensenkennis en goede communicatieve vaardigheden zijn hierbij dus essentieel.
De hospitalitybranche werkt graag met jonge medewerkers. Je kunt daarom direct na je studie aan de slag als receptionist. Met een Stewardess Receptioniste Hostess- of Hotelmanagement-diploma op zak - èn met een representatieve en gastvrije uitstraling - kun je terecht bij 's werelds mooiste bedrijven.