Voor alle vragen en problemen ben je als receptioniste een steun en toeverlaat. Dankzij je kennis van zaken én je talent om met mensen om te gaan, zorg jij ervoor dat alles soepel verloopt. Als jij van een uitdaging houdt en graag onder de mensen bent moet je zeker receptioniste worden.
Wat doet een receptioniste?
Als receptioniste zorg je voor een vriendelijke ontvangst van bezoekers. Jij bent het eerste aanspreekpunt en helpt mensen bij al hun vragen. Afhankelijk van waar je werkt kunnen je taken verschillen, zo help je in een hotel gasten met in- en uitchecken of ontvang je het bezoek op een kantoor.
Taken van een receptioniste
Receptionisten heb een breed takenpakket, je kunt bijvoorbeeld denken aan:
- Ontvangen van bezoekers
- In- en uitchecken van bezoekers (bijvoorbeeld in een hotel)
- Beantwoorden van vragen
- Opnemen van de telefoon
- Beantwoorden van e-mails
- Uitleg geven over de reservering / het bedrijf / de locatie / etc.
- Maken van reserveringen
- Doorverwijzen van bezoek naar de juiste persoon
- Klachten afhandelen
- Bestellen van kantoorartikelen
- Klaarmaken van (vergader)ruimtes
- Serveren van koffie en thee aan gasten
- Verwerken van inkomende en uitgaande post
- Verdachte personen / situaties melden aan de beveiliging
- Assisteren bij noodgevallen
Opleiding tot receptioniste
De mbo4-opleidingen Stewardess Receptioniste Hostess en Hotelmanagement leiden op tot receptioniste. Deze mbo4-opleiding kun je in één of twee jaar afronden afhankelijk van je vooropleiding. Je leert de vaktechniek van een hotel, oefent met je front office skills en leert communiceren in de praktijk. En omdat je ook veel met buitenlandse gasten te maken krijgt, mogen de vreemde talen niet ontbreken in je vakkenpakket.
Werkzaam in de branche
Na het behalen van je mbo4-diploma kan je meteen aan het werk als receptioniste. De toerisme en hospitality-sector zijn boeiende sectoren om in te werken. Je krijgt te maken met allerlei soorten gasten, variërend van zakenmensen tot toeristen. Je werk heeft vaak een internationaal tintje; in het toerisme komen verschillende culturen en nationaliteiten bijeen. Of het nu een hotel, museum of een kantoor is: het gaat er om dat jij als receptioniste de gast een gastvrije ervaring bezorgt. Als visitekaartje van jouw bedrijf weet je hoe je de klanten moet benaderen. Met jouw mensenkennis en goede communicatieve vaardigheden maak je hun dag compleet.